Ako variť

Sezónna a lokálna strava je pre mňa top. Je to podľa mňa najlogickejší návrat ku našej podstate, čiže jedla našich babiek a prababiek. Ani vtedy sa stoly celoročne neplnili rajčinami, či hroznom. To, čo práve rastie okolo nás (áno na dovolenke v Thajsku nebudeme papať jablko, ale mango) nám dodá tú najlogickejšiu silu pre telo (v zime budeme na strukovinách a mäse viac ako v lete a v lete si doprajeme oveľa viac ovocia, lebo práve rastie).

B37A4303

Téma kravského mlieka je veľká a bohužiaľ mlieka dnes voľne dostupné sú v mizernej kvalite.  Ak už niečo z kravského mlieka, tak výrobky nie samotné pitie. Hľadajte dobrú kvalitu a skôr výrobky typu parmezán a tvaroh a kyslomliečne výrobky. Mlieko je potravina a nie nápoj. Sympatickejšie sú pre mňa kozie i ovčie výrobky, opäť ale ide o zdroj a kvalitu. Topkou je ovčí syr a bryndza. Pri všetkých mliečnych výrobkoch treba, ale vedieť zaradiť ich v správny čas.

Tretia pre mňa veľmi zásadná vec je cukor. Jeho maximálne vylúčenie v detskej strave. Hovorím o dosladzovaní čímkoľvek. Cukry dnes obsahuje aj chleba, či niektoré rožky a aj ovocie, a preto jeho ďalšie pridávanie vidím ako zbytočné a škodlivé.  Ničíme tým deťom šancu poznať čisté chute a hlavne nezabúdajme, že závislosti na sladkom sa mnohí dodnes zbavujeme. Verím, že recepty a inšpirácie v tomto duchu vám prinesú radosť a zdravie!

Prvé tri roky môžete urobiť veľa dobrého i zlého v strave a podporiť tak imunitu, či nábeh na obezitu v neskoršom veku.

Moje recepty sú jednoduché a rýchle, žiadna veda. Kúpte si pár zásadných ingrediencii do kuchyne a potom už len sezónne produkty. Nepanikárte hlavne v zime, že nie je ovocie, je napríklad kvasená kapusta, ktorá ma kopu vitamínu C:)

U mňa v kuchyni nechýba:

Prvý rok dieťaťa:

  • Dva kvalitné za studena lisované oleje (napr. bio repkový, ľanový, tekvicový, konopný ..) tie idú na striedačku skoro do každej zeleniny a kaše po kvapkách
  • Sitko na parenie, alebo parič-mixér ako avent Philips
  • Všetko sa robí len na pare alebo vo vode..
  • Kaše : robila som z premytého pšena, kvalitných vločiek (pšeno, ryža, kukuričná polenta), ryže z EU,a lebo bielej basmati
  • Korenie: kmín, bobkový list…
  • Strukovina: červená šošovica (po zavedení zeleniny, obilniny, ovocia ako doplnku)

Druhý rok:

  • Kaše: pribudli už ovsená, špaldová, občas pohanková (od 18m), či ražná (robím z kvalitných vločiek,a lebo zrna)
  • Z tohto robím aj rastlinné mlieka na dochutenie kaší, či do varenia- bonus je mandľové.
  • Oleje: pribudli kvalitný olivový olej na teplú kuchyňu a ghee, čiže prepusené maslo a na studenú okolo roku a pol aj makový a olej z vlašských orechov (to je na vašom posúdení vzhľadom na alergie v rodine i toleranciu dieťaťa) Ghee môžete použiť aj v prvom roku kúsok na hotovú zeleninu
  • Koreniny: sladká slovenská červená paprika, škorica a u nás okolo 20 m aj orechy, ale to je na vás
  • V zime sušené strukoviny a sušené ovocie, ľanové semienka- namočené potlčené.
  • Cestoviny: špaldové, ryžové, cestoviny v podstate akékoľvek, len čím menej obyčajnej pšenice a striedať
  • Ryža: z eu, alebo kvalitná biela basmati
  • Kuskus: špaldový
  • Strukovina: hrach, cícer..
  • Obilnina: po 18 m aj pohánka občasne
  • chlieb: ideálne kváskový

Tretí rok:

  • Koreniny: pribudla mi kurkuma, čierne korenie, himalájska soľ a koreniny bez soli…

Post Author: Alexandra Popovičová

Mama, ktorá pred dvomi rokmi založila skupinu čo jedia zdravé deti na facebooku, aby inšpirovala maminy na zdravšie varenie pre prvé roky ich detí. Dnes buduje značku Čo jedia zdravé deti, zameranú na kvalitné detské jedlo doma, v jasliach a škôlkach.